En kaneldoftande dag!

Kanelbullens dag, den 4 oktober, är en mysig högtid i Sverige då många njuter av nybakade bullar tillsammans med kaffe eller mjölk. På förskolan passar vi på att fira genom att baka tillsammans. Det är ett roligt sätt att skapa gemenskap och stolthet hos barnen när de är med och gör sina egna bullar.

Barnen turades om att mäta ingredienser med decilitermåttet och räknade hur många gånger de behövde fylla på. Vi pratade också om varför vi använde köksmaskinen för att knåda degen. Ett barn tyckte att det var för att spara tid, eftersom knådning för hand skulle ta längre tid. Vi funderade även på köksmaskinens styrka och hastighet när den knådade degen. Ett av barnen fick hålla i maskinen eftersom den började hoppa, vilket ledde till att vi sa att den var ”glad”; en liten koppling till ”Färgmonstret” och dess känslor vi arbetar med.

Vi lät maskinen knåda degen i 10 minuter. För att mäta tiden använde vi ett timglas som räckte i 5 minuter. När de första 5 minuterna var slut vände vi på timglaset för att fortsätta mäta de resterande 5 minuterna, så att sammanlagt blev det 10 minuter. Bakningen blev ett utmärkt tillfälle att arbeta med matematik på ett konkret och roligt sätt.

Samtidigt stärkte vi språket. Barnen lärde sig ord som ”baka”, ”mäta”, ”rulla”, ”jäsa”, ”pensla”, ”knåda”, ”strö” och ”grädda”. Genom att använda begreppen i praktiken hjälper vi barnen att förstå hur orden används i rätt sammanhang. De fick känna på och uppleva ingrediensernas lukt och smak, vilket också stimulerar deras ordförråd och stärker förståelse för de nya begrepp.

Leave a comment

This website uses cookies and asks your personal data to enhance your browsing experience. We are committed to protecting your privacy and ensuring your data is handled in compliance with the General Data Protection Regulation (GDPR).